Editia: a I-a

Editie: Necartonata
An apariţie: 2015
Nr. pagini: 148

Format: 210 x 150 mm

ISBN: 978-9975-4467-9-2

Prozatorul basarabean, cunoscut pentru actiunea lui in spiritul romanitatii si pentru ideile sale poporaniste, promovate prin intermediul revistei Viata Romaneasca, fondata de el in 1906 impreuna cu G. Ibraileanu, are o biografie fabuloasa, pe care, in loc s-o reabiliteze direct intr-o naratiune memorialistica, a folosit-o ca punct de plecare intr-un roman-fluviu ... O proza, dar, confesiva, o autofictiune in care datele vietii autorului sunt acoperite de valurile provocate de o imaginatie epica bogata... Un roman, asadar, de familie, in linia romanului rusesc, un roman exotic si vizionar (scenariul siberian), un roman politic cu cheie (atunci cand vor-beste de lumea politica si intelectuala din Regat), in fine, un roman autobiografic, cel putin in punctul de plecare, napadit de fapte din afara (le dehors) de un pitoresc fabulos care tulbura sensibilitatea noastra europeana...

Acad. Eugen Simion

Destinul lui Stere este unul tipic basarabean, cunoscand intreaga odisee existentiala a predestinarii: instrainare, indurare a „terorii istoriei", „intoarcerea la Ithaka", directionarea mantuitoare pe drumul spre Centru. El insumeaza o traire plenara, la cota inalta a eroismului, a confruntarii cu pragurile, limitele, zidurile, valurile (notiune-cheie sterista). Descrierea simpla a „pahodului na Sibir", a calvarului trait in penitenciarele siberiene depases-te cadrul oricarei inventivitati fanteziste. El se simte - la propriu si la figurat - aruncat in voia valurilor sub semnul lui Saturn care nu poate fi schimbat.

Acad. Mihai Cimpoi

Colectia  „ Critica literara” include:

ü  Mihai Cimpoi. Esenta fiintei. (Mi)teme şi simboluri existentiale eminesciene